logo
Skriv ut

Prag med matvandring

Listan är lång över kulturskatter i vackra och magiska Prag som delas av floden Moldau. Gamla stan bjuder på den vackra och mäktiga Karlsbron och St. Vitus katedralen uppe på borgområdet är bara ett av alla vackra byggnadsverk. Under vår resa kommer vi också att göra en matvandring där vi får uppleva den lokala maten och det sanna Prag.

Dag 1

Under en tidig morgon ger vi oss iväg för att via Danmark och färja från Gedser till Rostock där vi i natt bor på Inter City Hotel. Här äter vi middag och sover gott.

Dag 2

Efter frukost går resan vidare till Dresden där vi går en promenad för att titta på staden, byggnaderna är återuppbyggda efter krigets härjningar men fortfarande fantastiska. Den som önskar kan äta lunch vid floden Elbe. Under tidig kväll når vi resans mål Prag och centralt belägna Century Old Town Prague MGallery by Sofitel. Ikväll väntar middag på hotellet.

Dag 3

Idag utforskar vi staden tillsammans med en lokalguide, ta på bra skor för här måste man gå. Vi hinner med ett besök på det anrika bryggeriet Staropramen inkl. provsmakning av en öl innan det är dags för en egen stund. Kvällens middag äter vi på hotellet.

Dag 4

Dagens program innehåller en härlig båttur på staden livsnerv – Moldau. Vi kommer även att göra en mat- och ölvandring för en kulinarisk upplevelse vi sent ska glömma. Vi utforskar stadens olika kvarter, smakar lokalmat på olika restauranger och träffar de trevliga Pragborna.

Dag 5

Efter frukost tackar vi för oss och beger oss norrut. Under eftermiddagen passerar vi Berlin, om trafiken tillåter gör vi en kort tur genom stan. Turen fortsätter upp genom Tyskland och under kvällen kommer vi fram till Rostock och Inter City Hotel som bjuder på mat och logi

Dag 6

Vi gör ett kortare stopp för shopping på ett av varuhusen utanför Rostock innan vi tar färjan över till Danmark. Väl åter i Sverige stannar vi för middag och beräknas vara tillbaka i Västervik kl. 22.00.